A trendek azt mutatják, hogy mindennapjainkban egyre nagyobb szerepet játszik az egészséges életmód, a helyes táplálkozás, és testsúlyunkra is jobban odafigyelünk, mint pár évvel ezelõtt. Mit tehetünk annak érdekében, hogy a lehetõ legteljesebben táplálkozzunk, miközben az alakunkra is vigyázunk? Abban biztosak lehetünk, hogy a napi többször keveset elvvel és a zöldségek, gyümölcsök fogyasztásával nem foghatunk mellé. Dietetikus szakértõ segítségével jártuk körül a témát. „A gyümölcsök, zöldségek szerepe egészségünk megõrzésében igen fontos. Bõséges vitamin, ásványi anyag és antioxidáns tartalmukkal biztosítják szervezetünk optimális mûködését, ezért naponta legalább 4 alkalommal javasolt többfélét fogyasztanunk belõlük. Szerencsére õsszel is széles a kínálat, hisz ilyenkor van szezonja a sütõtöknek, a káposztának, gyümölcsök közül az almának, birsalmának és körtének” – vázolta fel Erdélyi-Sipos Alíz táplálkozástudományi szakember, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének fõtitkára. Érdemes a hazai idénygyümölcsök- és zöldségek közül válogatni, mert leszedésüket követõen ezek kerülnek leggyorsabban az asztalra. Rövidebb a szállítási útvonal és tárolást is kevésbé igényelnek, ezért vitamin- és tápanyagtartalmukat jobban megõrzik. A Budapesti Nagybani Piacról a friss termények akár egy nap alatt is eljuthatnak a szüretrõl a tányérunkra! „A magyar lakosság egészségének megõrzése nekünk is szívügyünk. Ezért arra ösztönözzük a nálunk árusító termelõket, hogy minél szélesebb zöldség- és gyümölcskínálatot nyújtsanak, igazodva a fogyasztói igényekhez. Jelenleg zöldség- és gyümölcsértékesítésünk 60-62 %-a hazai termék.” – tudtuk meg Klucsik Zoltántól, a Budapesti Nagybani Piac marketing és fejlesztési igazgatójától. Napi 4-5 étkezést fantáziával megoldani azonban nagy kihívás. Erdélyi-Sipos Alíz dietetikus hasznos praktikákat osztott meg a napi többszöri zöldség-gyümölcsforrás biztosítására. „A hideg évszakokban reggelire vagy vacsorára készítsünk zöldségkrémeket, vagy tegyünk friss gyümölcsöt a müzlibe, palacsintába. A sütõtökbõl, céklából, birsalmából sütve finom köretek készíthetõk, de ne felejtsük el a hagyományos rakott ételeket sem. A különbözõ retkek vagy savanyú káposzta is rendkívül jó vitaminforrást nyújtanak ilyenkor. A gyümölcsöket elsõsorban nyersen érdemes fogyasztani, akár uzsonnára, de párolt köretként nemcsak vadhúsokhoz, hanem szárnyasokhoz is igazán ízletesek. Érdemes olyan desszerteket is beiktatni, amelyekben nagyobb mennyiségben található gyümölcs, nagy kedvencem például az almás-szilvás pite.” – mondta el a szakember. A Budapesti Nagybani Piac és a Gfk Hungária közös kutatásának adatai is alátámasztják azt, hogy egyre egészségesebben élünk. A zöldség- és gyümölcsfogyasztás az elmúlt években folyamatosan növekedett. Tavaly egy átlag magyar háztartás 165 kg zöldséget és 89 kg gyümölcsöt vásárolt, s a vásárlási döntésnél a minõség mellett az is fontos szempont volt, hogy a kiszemelt áru magyar legyen.